۱۳۹۱ بهمن ۳۰, دوشنبه

اخلاق اصلی


تعریف ثقافت اسلامی:

ثقافت درلغت : ثقافت درلغت بروزن امارت ازریشه «ثقف»که دراصل این واژه برای درک عمیق وسریع اشیاء بکار برده میشود برابر است که آن شی متعلق به اعمال آدمی داشته باشد ویا به معلومات او، که دراین فرموده خداوندی به همین معنی استعمال شده است: (وقاتلو هم حیث ثقفتموهم واخرجوهم من حیث...)
 این کلمه به معنی مخاصمت وجدال وظفریافتن درمخاصمت وپیروزشدن به خصم نیز استمال شده است که این گفته خداوند به این معنی آمده است: (فاما تثقفنهم فی الحرب فشرد من خلفهم...)    
روی هم رفته ثقافت داراي معاني زيرکي، سرعت فهم،مهارت،درک صحیح،کلتور،فرهنگ،تهذیب،تأدیب وروح چست و چالاک ،درک عمیق اشیاء وظفروغلبه یافتن درجدال ومخاصمت  ميباشد . اين اصطلاح متداول عربی، درزبان های انگلیسی،فرانسوی وآلمانی به لفظ « culture »کلچرتعبیر گردیده است که معنی زراعت وسبز شدن بیاتات را افاده میکند که با کلمه چراگاه درزبان دری همردیف است
روی همرفته کلمه ثقافت دارای ابعاد وسیع وکسترده بوده که ساحات مختلف فکری، سلوکی، انتظامی، وعلایقیّ انسانرا احتوا ودربرمیگیرد. که معنی آن استعمال فراختر ازمعنی دارد وبه تمامی علوم ، فنون ومعارف که مهارت وزیرکی درآن منظور باشدگفته میشود.
ثقافت اسلامی دراصطلاح: تمام ارزش ها ومفاهیم وفعالیت های گذشته وموجودۀ امت اسلامی را به شمول دین، زبان، تاریخ، مدنیت، عبادات، مناسک، علم وحکمت، فنون وادبیات، سیروسیاحت، امورزندگی،حقوق، عدل وانصاف، رسم ورواج....رادربرمیگیرد. بنابرین، اسلام حقیقتی است دارای دونام که هم دین است وهم ثقافت که به این ترتیب دین وثقافت از نگاه اسلام، لازم وملزوم همدیگراند.
میتوانیم ثقافت اسلامی را به یک موجود زنده تشبیه نمائیم که  روح آن معتقدات آن است که به«جهان بینی»بیز تعبیرمینمایند، مانند عقیده به خداوند(ج)، به پیغمبران، کتب، فرشتگان، آخرت، قضاء وقدر، وامثال آن.
جسم وجسد ثقافت اسلامی را اعمال صالح تشکیل میدهد، که به اصطلاح جدید از آن به «ایدئولوژی» تعبیرمیکنند که احکام عمیلی وتکلیفی بشررا احتوا میکند. 
به طورکلی ثقافت اسلامی حاوی همه ارزشهای مادی ومعنوی مسلمانان بوده مشتمل برتمام روش ها وسنن وآداب اسلامی میباشد.
هدف ثقافت اسلامی : هدف ثقافت اسلامی کسب حسنات ونیکوی در دنیا وآخرت وحصول رضای خداوند بزرگ وتعالی است.
اماحسنات دردنیا به خاطرآنست که، تا انسانان ازمرتبه انسانیت به مرتبه حیوانیت سقوط نکند وبه ضلالت مواجه نشود. ودرهمه اموررضای حق تعالی را شرط بداند، تا درآخرت به سعادت خداوندی نائل گردد. ازهمین لحاظ دنیا وآخرت درثقافت اسلامی ازهمدیگر مجزا نیستند.خداوند کریم این مطلب را دراین آیت کریمه واضح ساخته میفرماید:«ربنا آتنا فی الدنیا حسنة وفی الآخرت حسنة وقنا عذاب النار» ای پرودگار! دردنیا برای ما نیکوئی وحسنه اعطا فرما ودرآخرت نیز حسنه ونیکوئی عطا فرما،از عذار دوزخ مارا محفوظ بدار.وهمچنین پیغمبر(ص)فرموده است : «الدنیا مزرعة الاخرة» دنیا کشت زار آخرت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر